Stanowisko Zarządu Powiatu w sprawie sytuacji w ZOZ „Szpital Powiatowy” w Sochaczewie
13-03-2008 13:10
A
A
A
Zarząd Powiatu pragnie przedstawić mieszkańcom powiatu sochaczewskiego swoje stanowisko i działania mające na celu prawidłowe funkcjonowanie szpitala powiatowego w Sochaczewie.
Samorząd powiatowy jest organem założycielskim dla ZOZ „Szpital Powiatowy” w Sochaczewie. Sytuacja w szpitalu powiatowym jest systematycznie analizowana na posiedzeniach Zarządu Powiatu, sesjach Rady Powiatu i podczas obrad Rady Społecznej. Wielokrotnie wyjaśnień udzielał dyrektor szpitala Franciszek Pasiak. 18. marca 2008 roku radni po raz kolejny na sesji Rady Powiatu zapoznają się z bieżącą sytuacją szpitala.
W pierwszym dniu pracy tj. 6.12.2006 r., obecny Zarząd Powiatu zastał tragiczną sytuację w szpitalu powiatowym. Rezygnacja dyrektora, który nie widział możliwości dalszego funkcjonowania szpitala, przegrane sprawy sądowe i wynikające z nich zobowiązania wobec pracowników i ZUS w wysokości 3,6 mln złotych, narastające zadłużenie szpitala przekraczające 20 mln złotych, realna perspektywa zajęcia rachunku bankowego szpitala przez komornika. W ciągu kilkunastu miesięcy nowy dyrektor Franciszek Pasiak wraz z załogą szpitala i przy znacznej pomocy Zarządu i Rady Powiatu osiągnął niewątpliwy sukces. Zostały spłacone wszystkie zobowiązania wobec pracowników i ZUS-u, wypłacono pracownikom pieniądze z tytułu zawartych ugód, obniżono poziom zobowiązań o 6 mln złotych, pomyślnie zakończony został proces restrukturyzacji szpitala. Zarząd i Rada Powiatu kierując się dobrem szpitala pozyskało i przekazało szpitalowi sprzęt medyczny o wartości 2,3 mln złotych. Rada Powiatu udzieliła szpitalowi poręczeń kredytowych na kwotę 7,3 mln złotych. Te wszystkie działania oddaliły widmo likwidacji szpitala, które było bardzo realne w grudniu 2006 roku. Nikt znający te fakty nie może zarzucić Zarządowi i Radzie Powiatu opieszałości w rozwiązywaniu trudnej sytuacji szpitala.
Dzięki bardzo dobrej współpracy Zarządu i Rady Powiatu z dyrekcją i pracownikami szpitala nie miały miejsca w naszym szpitalu sytuacje, które powszechnie występują w szpitalach w całej Polsce: strajki okupacyjne i głodowe, odchodzenie od łóżek pacjentów, ewakuacje chorych, zamykanie oddziałów, likwidacja szpitali.
Niestety, w obecnej sytuacji prawnej samorząd powiatowy może przekazywać dotację szpitalowi tylko na remonty i zakupy wyposażenia. Władze powiatu sochaczewskiego nie mogą przekazywać środków finansowych na wydatki bieżące szpitala, w tym na wynagrodzenia, ponieważ nie pozwalają na to obowiązujące przepisy prawa. Niezbędne są zmiany systemowe wprowadzone przez Rząd i Sejm. Niestety, do dnia dzisiejszego nie zaproponowano żadnych rozwiązań poprawiających tragiczną sytuację służby zdrowia w Polsce.
W styczniu 2008 r. dyrektor Franciszek Pasiak przedstawił wszystkim pracownikom szpitala propozycje podwyżki wynagrodzeń przeznaczając na to wszystkie wolne środki finansowe. Podwyżki wynagrodzeń dotyczyły wszystkich pracowników szpitala według następujących zasad: lekarze 500,00 zł, pozostały personel medyczny 200,00 zł, pracownicy nie medyczni 100,00 zł. Dodatkowo nastąpiła podwyżka stawki za 1 godzinę dyżuru lekarskiego o ok. 50%. Proponowane podwyżki wynagrodzeń zostały zaakceptowane przez wszystkie związki zawodowe i zyskały akceptację wszystkich pracowników szpitala, w tym lekarzy. Jedynym wyjątkiem są lekarze pediatrzy, którzy domagają się zwiększenia stawki za 1 godzinę dyżuru o dodatkowe 10,00 złotych.
Brak lekarzy pediatrów dotyczy większości szpitali w całym kraju i nasza placówka medyczna nie jest tu wyjątkiem. Zarząd Powiatu zdaje sobie sprawę, że na oddziale pediatrycznym na przestrzeni ostatnich lat stworzono odpowiednie warunki do leczenia dzieci. Oddział funkcjonuje sprawie, na wysokim poziomie i jest jedną z wizytówek szpitala.
Jednak, w obecnej sytuacji dyrekcja szpitala nie jest w stanie spełnić żądań lekarzy oddziału pediatrycznego. Dodatkowe podwyżki musiałyby objąć ponownie wszystkich pracowników szpitala a to, ze względu na skutki finansowe, .grozić może funkcjonowaniu całego szpitala.
Warto podkreślić, że nasz szpital jako placówka publiczna nie może odpłatnie świadczyć usług medycznych. Szpital powiatowy ma do dyspozycji tylko środki finansowe uzyskiwane z tytułu kontraktu z NFZ, który obowiązuje tylko do 30. kwietnia 2008 roku. Nie znając wartości kontraktu obowiązującego od 1. maja 2008 roku dyrektor nie może składać obietnic bez pokrycia.
Zarówno Zarząd Powiatu, jak i dyrekcja szpitala usilnie szuka wyjścia z tej trudnej sytuacji. Mamy nadzieję, że jest ona przejściowa i problem szybko zostanie zażegnany. Nie chcemy, aby został zmarnowany nasz wspólny wysiłek z ostatnich kilkunastu miesięcy. Nam wszystkim zależy na sprawnym funkcjonowaniu szpitala, w tym również oddziału pediatrycznego. Zdajemy sobie sprawę, że zdrowie dziecka jest najważniejsze. Dlatego apelujemy do lekarzy pediatrów, licząc na zrozumienie przez nich powagi sytuacji. Rezygnacja z pracy nie jest sposobem na poprawę sytuacji personalnej oddziału. Funkcjonowanie oddziału pediatrycznego zależy w głównej mierze od Was - lekarze pediatrzy.
Oświadczamy stanowczo, że Zarząd i Rada Powiatu oraz dyrekcja szpitala nigdy nie miały i nie mają planów zamknięcia oddziału pediatrycznego. Jedynym powodem ewentualnego zamknięcia oddziału pediatrycznego będzie brak lekarzy pediatrów na oddziale. Mamy nadzieję, że wspólnie z lekarzami uda nam się temu zapobiec.
Zarząd Powiatu
ZOBACZ GALERIE