starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Powiatowa kasa

21-01-2005 08:35

A A A
Powiatowi radni 30 grudnia ubiegłego roku 16 głosami za, przy jednym przeciwnym i dwóch wstrzymujących się przyjęli budżet powiatu sochaczewskiego na rok 2005. Jak zgodnie twierdzili radni i starosta Józef Gołębiowski, nie jest to budżet marzeń, lecz raczej konieczności. W budżecie przyjęto dochody w wysokości 44.940.896 zł, co stanowi 117,4 proc. dochodów 2004 roku. Na dochody te składają się dochody własne – 14.901.379 zł, w tym udziały w podatkach od osób fizycznych i prawnych – 6.972.594 zł, dochody z opłat – 2.415.260 zł. Najwięcej zastrzeżeń, zarówno radnych, jak i Regionalnej Izby Obrachunkowej, budziło wykonanie zaplanowanego do sprzedaży majątku powiatu o wartości 4.950 tys. zł w postaci działki przy ul. Gawłowskiej, terenu o powierzchni 2,7 ha przy obwodnicy oraz ze sprzedaży budynków Domu Pomocy Społecznej w Sochaczewie i Domu Dziecka w Giżycach, po zrealizowaniu inwestycji pod nazwą „Budowa Domu Pomocy Społecznej i Domu Dziecka”. Zarówno jeden, jak i drugi ośrodek jest niedostosowany do aktualnych potrzeb, zaś DPS ma zezwolenie na prowadzenie swojej działalności przy ul. Gawłowskiej tylko do 2006 roku. W budżecie zaplanowano także zaciągnięcie w tym roku kredytu w wysokości 1.810 tysięcy zł.
Reszta, czyli 66,8 proc. dochodów to subwencje (57,1 proc.) i dotacje (9,7 proc.). Porównując to z wykonaniem roku 2004, gdzie liczby te wynosiły odpowiednio 75,6 proc. dochodów, w tym subwencje 59,9 proc., a dotacje 15,7 proc., można stwierdzić, że udział ich w budżecie wyraźnie maleje, natomiast zwiększa się udział środków własnych. Jest to tendencja ogólnopolska, wskazująca na obciążanie samorządów kolejnymi zadaniami.
Wydatki, zaplanowane na kwotę 44.485.397 zł, są niższe od dochodów o 455.499 zł, a nadwyżkę tę przeznaczono na spłatę zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów lub pożyczek.
Najwięcej pieniędzy w tym roku pochłonie oświata, wychowanie, edukacyjna opieka wychowawcza, kultura i sport oraz ochrona dziedzictwa narodowego – 23.506.452 zł, co stanowi 53 proc. wydatków ogółem. Na administrację publiczną zaplanowano 6.878.756 zł, to jest 92,2 procenta roku 2004. Pomoc społeczna to 4.874.318 zł (121 proc. roku 2004), transport i łączność – 3.537.800 zł, bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa – 2.120.964 zł. Na pozostałe zadania z zakresu polityki społecznej wydanych zostanie 937.507 zł.
Ponadto zaplanowano dotacje na realizację zadań własnych dla podmiotów niepublicznych w kwocie 2.279.700 zł, tj. 5 proc. wydatków. Są to dotacje dla szkół niepublicznych – 2.235.700 zł, dla biblioteki miejskiej – 44.000 zł i dla gminy Rybno na prowadzenie Zasadniczej Szkoły Zawodowej – 112.700 zł.
Kwota zadłużenia powiatu na koniec roku 2005 wyniesie zgodnie z przyjętym budżetem 13.744.313 złotych, czyli w stosunku do zaplanowanych dochodów 30,6 procenta. Zgodnie z ustawą, kwotą graniczną zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego jest zadłużenie sześćdziesięcioprocentowe.
Andrzej Wach