starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Wybór szkoły ponadpodstawowej to pewien proces

16-04-2020 15:25

A A A

Uczniów kończących naukę w szkole podstawowej czeka wkrótce dość ciężki dylemat związany z wyborem dalszej ścieżki kształcenia. Nadchodzi bowiem moment niejednokrotnie trudnej decyzji, jaką szkołę ponadpodstawową wybrać? Jak się okazuje, w jej podjęciu najczęściej pomagają rodzice i opiekunowie.

Jak pokazują badania opublikowane przez Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, aż 89 % badanych wykazuje, że swoją ostateczną decyzję konsultuje właśnie ze swoimi rodzicami. Na następnym miejscu (39 %) młodzi sugerują się zdaniem kolegów/koleżanek. Według sondażu, najmniej, bo tylko 8 % z nich zwraca się z prośbą o doradztwo do pedagogów, bądź psychologów. Widać więc, jak bardzo liczy się tu zdanie najbliższych.

Wiadomo jednak nie od dziś, że dobry wybór zawodu/szkoły to jest pewien proces. Warto, aby był ostateczny wybór był zgodny z zainteresowaniami, predyspozycjami, znajomością swoich mocnych stron i ograniczeń. Nie da się ukryć, że decyzja powinna być podjęta z uwzględnieniem znajomości rynku pracy i oferty edukacyjnej.

Zatem, nie trudno się zgodzić, iż planowanie drogi edukacyjnej dziecka powinno odbywać się na płaszczyźnie, co najmniej kilku faz. Według Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, liczba takich etapów wynosi cztery. Po pierwsze trzeba dokonać analizy własnych zasobów, czyli określić swoje zainteresowania, umiejętności, uzdolnienia, ale też stan zdrowia. Dalej, powinno się poznać świat zawodów i rynek pracy. Chodzi tu zwłaszcza o informacje dotyczące proponowanych zawodów, kwalifikacji, znaczenia pracy w życiu człowieka oraz trendów zachodzących we współczesnym świecie. Trzeci etap to rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie. Autorzy mają tu ma myśli analizę takich elementów jak: oferta szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych, kryteria rekrutacyjne, system edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej, jak również uczenie się przez całe życie. Z kolei, czwarty etap dotyczy planowania własnego rozwoju i podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych. To właśnie tu, młody człowiek powinien  określić swoje cele i plany edukacyjno-zawodowe z uwzględnieniem własnych zasobów, spróbować zaplanować ścieżkę edukacyjno-zawodową z uwzględnieniem konsekwencji podjętego wyboru, wskazać osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej. Przypomnijmy, iż obecnie, w nadchodzącym roku szkolnym 2020/2021 kandydaci do szkół ponadpodstawowych, mają do wyboru naukę albo w liceum ogólnokształcącym (4 lata nauki), albo w technikum (5 lat nauki), albo w szkole branżowej I stopnia (3 lata nauki).

Warto też dodać, że czasem w procesie rekrutacji przeprowadzana są dodatkowe egzaminy wstępne np. próby sprawności fizycznej. Dzieje się tak najczęściej w przypadku naboru do szkół sportowych i szkół mistrzostwa sportowego.

Istnieją też szkoły specjalne. Tu, podstawą do ubiegania się o przyjęcia ucznia jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wystawione przez poradnię psychologiczno–pedagogiczną. Sama rekrutacja do tego typu placówek odbywa się na zupełnie innych zasadach i w innych terminach.

W dobie epidemii, dostęp do poszczególnych szkół jest dość ograniczony, przede wszystkim nie ma zebrań z rodzicami, spotkań z kandydatami, nie są organizowane dni otwarte. Stąd warto korzystać z internetu, śledzić zarówno strony www poszczególnych szkół, jak również ich fanpage na portalu społecznościowym facebook lub po prostu zadzwonić do danej szkoły. Podajemy zatem wykaz numerów telefonów do szkół prowadzonych przez sochaczewski powiat:

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Sochaczewie (popularny „Chopin”) – tel. 46 862 23 35;

Zespół Szkół im. J. Iwaszkiewicza w Sochaczewie (Chodaków) – 46 863 32 21

Zespół Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego w Sochaczewie  („Osiemdziesiątka”) – 46 862 23 26;

Zespół Szkół w Teresinie – 46 861 38 13;

Zespół Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Sochaczewie („Ogrodnik”) – 46 862 31 16.

 

Starostwo Powiatowe w Sochaczewie

 

 

ZOBACZ GALERIE